Trygg E-handel

Din varukorg är tom

SORTIMENT
SORTIMENT
Klicka här!

Knipkulor och knipövningar

Precis som med alla andra muskelgrupper är det viktigt att hålla bäckenbottenmuskulaturen i trim. Om musklerna aldrig används eller tränas blir de med tiden försvagade. Det kan leda till nedsatt känslighet vid sex, inkontinens och i värsta fall även livmoderframfall. Vi kommer i den här texten att först fokusera på problemen för att sedan gå in på hur man undviker dessa. Observera att även den som inte lider av något av nedanstående problem har mycket att vinna på att använda knipkulor.

Nedsatt känslighet vid sex

Storleken har faktiskt betydelse. Men detta gäller naturligtvis inte enbart storleken på männens organ. En del kvinnor kan ibland uppleva att de känner sig lite för "stora" eller "slappa" vid sex. Är mannens penis väldigt liten ökar naturligtvis risken för att samlaget ska kännas mindre tillfredsställande både för honom och för henne. Med en otränad bäckenbottenmuskulatur kan slidan uppfattas som "förslappad".

Inkontinens

Urininkontinens är ett vanligt problem som innebär att man antingen läcker urin eller kissar på sig. Urinläckage är betydligt vanligare hos kvinnor än hos män. För den som fött många barn, har dålig knipförmåga i bäckenbottens muskler eller tecken på framfall, är risken större att drabbas av inkontinens. Statistiskt sett så lider över 500.000 av svenskarna av denna åkomma.

Livmoderframfall

Livmodern och andra organ i bäckenets nedre del hålls på plats av muskler och ligament som fäster i bäckenbenen. Framfall beror på att ligamenten töjs ut och musklerna försvagas, så att de inte längre håller livmodern på plats. Livmoderframfall innebär att livmodern sjunker från sitt normala läge ner i slidan. I svårare fall kan livmodern sjunka så långt att den syns utanför slidan.

Egenvård – Att göra knipövningar

Bäckenbottenmuskulaturen tränas bäst genom så kallade knipövningar. När man gör knipövningar tränar man den så kallade PC-muskeln. Träningen går ut på att dra ihop musklerna på samma sätt som då man vill avbryta tömningen av urinblåsan. För att hitta din PC-muskel kan du alltså prova att klippa av urinstrålen genom att knipa när du kissar. Kan du göra det så har du hittat rätt muskel.

Även om man hittar rätt muskel när man kniper kan det vara svårt att göra rätt. Undersökningar har visat att många kvinnor som gör knipövningar gör fel och att de därför inte tränar muskulaturen på ett korrekt sätt. Det är här knipkulorna kommer in i bilden. Med knipkulor (ibland kallade Geisha-kulor) kan man nämligen inte göra fel.

För in knipkulorna (gärna med en liten klick glidmedel på) i slidan. Försök sedan att behålla kulorna inne i dig så länge du kan genom att knipa. I början kan det vara svårt, men ge inte upp! Är du nybörjare kan du testa att lägga dig ner, eftersom det är lättare att behålla kulorna inne i slidan då. Träning ger färdighet och med tiden kommer du att märka att det går bättre och bättre. Gör du övningarna några minuter om dagen så kommer det att ge märkbart och långvarigt resultat.

Det finns även knipkulor som inte trillar ut av sig självt lika lätt. Smart Balls är ett bra exempel på knipkulor som du kan behålla inne en längre tid. Många föredrar den här typen av kulor, eftersom de inte är lika svåra att jobba med som de klassiska järndankarna. Oavsett vilken typ av knipkulor du använder, så får muskulaturen i underlivet den motionen som den faktiskt behöver.

Inte bara för de som redan har problem

Alla tjänar på att göra knipövningar. Kvinnor som inte har några problem med urinläckage kan göra knipövningar av den enkla anledningen att det leder till ett bättre sexliv. Övningarna ökar blodtillförseln och många upplever mycket starkare orgasmer efter en tids träning. Även din partner kan bli positivt överraskad eftersom din förmåga att knipa kring penis under samlag blir mycket bättre. Studier visar även att knipövningar och motion kan förebygga inkontinens. Fråga gärna din läkare eller gynekolog om du vill veta mer.

Lycka till med träningen!